Viešųjų pirkimų tarnyba atkreipia dėmesį, kad Lietuvos Respublikos Konstitucinis teismas 2024 m. spalio 10 d. nutarimu Nr. KT80-N11/2024 konstatavo, kad Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 55 straipsnio 3 dalis (2023 m. birželio 29 d. redakcija) tiek, kiek pagal ją šio įstatymo 55 straipsnio 2 dalies 1, 2 ir 4 punktuose nurodytais atvejais nėra taikomi Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 4 straipsnyje nustatyti reikalavimai ir draudimai, prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 46 straipsnio 1, 3, 4 dalims, 120 straipsnio 2 daliai, konstituciniam teisinės valstybės principui.
Savivaldybė teritorinei bendruomenei būtinų viešųjų paslaugų teikimą visais atvejais turi organizuoti taip, kad būtų sudarytos prielaidos užtikrinti sąžiningą tiekėjų konkurenciją, taip, kad nebūtų monopolizuota tokių viešųjų paslaugų teikimo rinka, nebūtų paneigtas šios rinkos dalyvių lygiateisiškumas, taip, kad nebūtų teikiamos privilegijos arba diskriminuojami atskiri ūkio subjektai ar jų grupės, ir neatsirastų konkurencijos sąlygų skirtumų atitinkamoje rinkoje konkuruojantiems ūkio subjektams.
Vidaus sandoriai, organizuojant tam tikrų viešųjų paslaugų (pvz.: vandens tiekimo; nuotekų valymo; šilumos tiekimo; atliekų tvarkymo; keleivių vežimo; teritorijų ir gatvių priežiūros ir tvarkymo; maitinimo švietimo, socialinės globos arba sveikatos priežiūros įstaigose) teikimą, gali būti sudaromi tik išimtiniu atveju tik jei taip siekiama užtikrinti, kad minėtos viešosios paslaugos būtų teikiamos nuolat, kad jomis galėtų naudotis visi gyventojai, kad jos būtų kokybiškos, be to, tik prieš tai įvertinus tokio sprendimo įtaką sąžiningai konkurencijai.
Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas dar kartą pakartojo savo 2022 m. gegužės 5 d. nutarime pateiktą vidaus sandorių sudarymo išaiškinimą. Vidaus sandorių instituto esmė atsiskleidžia teisės aktus aiškinant sistemiškai vidaus sandorių sudarymą reguliuojančias sąlygas, tiesiogiai įtvirtintas Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme (10 straipsnyje), kartu su netiesiogiai nustatytomis papildomomis sąlygomis kituose teisės aktuose (Vietos savivaldos įstatyme, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme, Konkurencijos įstatyme). Jeigu viešųjų paslaugų teikimas negali būti organizuojamas viešai pasirenkant paslaugų teikėją, vidaus sandoriai gali būti sudaromi išimtiniu atveju (kai, pvz., atsižvelgdami į savo komercinius interesus, tiekėjai neprisiimtų suteikti pirkimo objektą arba prisiimtų ne visa apimtimi, tačiau kuris yra būtinas siekiant patenkinti bendruosius interesus, ir tik jeigu tokiais sprendimais nebus teikiama privilegijų arba diskriminuojami atskiri ūkio subjektai ar jų grupės), tik tada, kai taip siekiama užtikrinti viešųjų paslaugų teikimo nepertraukiamumą, prieinamumą visiems gyventojams, gerą kokybę, ir tik prieš tai įvertinus sprendimo sudaryti vidaus sandorį įtaką sąžiningai konkurencijai (t. y. tai, ar sudarant vidaus sandorį konkrečiam viešosios paslaugos teikėjui neteikiama privilegijų, nediskriminuojami kiti šioje rinkoje veikiantys ūkio subjektai).