Konstitucinis Teismas balandžio 24 d., trečiadienį, 15 val. skelbs nutarimą byloje pagal pareiškėjo Lietuvos Aukščiausiojo Teismo prašymą ištirti, ar konstituciniam teisinės valstybės principui neprieštarauja:
Fizinių asmenų bankroto įstatymo (toliau FABĮ) 29 straipsnio 7 dalis (2021 m. birželio 29 d. redakcija) tiek, kiek pagal ją po bankroto proceso nenurašomi reikalavimai, kylantys iš pareigos sumokėti valstybei baudas, paskirtas už fizinio asmens padarytus kitų įstatymų pažeidimus;
Fizinių asmenų bankroto įstatymo Nr. XI-2000 5, 6, 7, 8, 14, 21, 23, 25, 29, 30, 31 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymo (toliau FABĮ pakeitimo įstatymas) 13 straipsnio 5 dalis tiek, kiek pagal ją FABĮ 29 straipsnio 7 dalies (2021 m. birželio 29 d. redakcija) nuostata išskyrus <...> reikalavimus, kurie kyla iš fizinio asmens pareigos sumokėti valstybei baudas, paskirtas už fizinio asmens padarytus <...> kitų įstatymų pažeidimus taikoma iki šio įstatymo įsigaliojimo pradėtiems ir nebaigtiems fizinių asmenų bankrotams.
Pareiškėjas į Konstitucinį Teismą kreipėsi sustabdęs civilinę bylą, kurioje kilo klausimas, ar pareiškėjui kasacinėje byloje, sprendžiant jo bankroto bylos užbaigimo klausimą, taikytina FABĮ 29 straipsnio 7 dalies (2021 m. birželio 29 d. redakcija) nuostata, įtvirtinanti, kad fizinio asmens kreditorių reikalavimų tenkinimo ir jo mokumo atkūrimo plane numatyti likę nepatenkinti kreditorių reikalavimai nurašomi, išskyrus reikalavimus, kurie kyla iš fizinio asmens pareigos sumokėti valstybei baudas, paskirtas už kitų įstatymų pažeidimus.
Pareiškėjo prašyme nurodoma, kad ginčijamoje FABĮ 29 straipsnio 7 dalyje (2021 m. birželio 29 d. redakcija) nėra nustatyta, už kokių konkrečių įstatymų pažeidimą fiziniam asmeniui paskirtos valstybei mokėtinos baudos nėra nurašomos baigus fizinio asmens bankroto procesą. Taigi, fiziniam asmeniui paskirtos baudos yra nenurašomos už visų įstatymų pažeidimus, konkrečiai nenustatant, iš kokio būtent teisinio santykio kylantys reikalavimai nenurašomi. Tokia ginčijamos FABĮ 29 straipsnio 7 dalies (2021 m. birželio 29 d. redakcija) nuostatos formuluotė, pasak pareiškėjo, sukelia teisinį neaiškumą, kokie konkrečiai reikalavimai turėtų būti nenurašomi. Toks teisinis reguliavimas neatitinka teisinio tikrumo ir aiškumo reikalavimo, todėl, pareiškėjo nuomone, prieštarauja konstituciniam teisinės valstybės principui.
Abejodamas FABĮ pakeitimo įstatymo 13 straipsnio 5 dalies, pagal kurią FABĮ 29 straipsnio 7 dalyje (2021 m. birželio 29 d. redakcija) nustatytas teisinis reguliavimas taikomas ir iki šios nuostatos įsigaliojimo pradėtiems ir nebaigtiems fizinių asmenų bankrotams, atitiktimi konstituciniam teisinės valstybės principui, pareiškėjas teigia, kad joje įtvirtinta asmens padėtį bloginančio reguliavimo atgalinio veikimo galia. Papildomų reikalavimų, kurie nenurašomi baigus fizinio asmens bankroto procesą, nustatymas, pasak pareiškėjo, reiškia, kad fizinio asmens padėtis yra akivaizdžiai pabloginama, pažeidžiamas jo teisėtas interesas į anksčiau buvusių žinomų kaip nurašytinų skolinių įsipareigojimų nurašymą. Pripažinus, jog teisės norma, nustatanti, kad reikalavimai, kurie nenurašomi po bankroto proceso, taikomi ir anksčiau pradėtiems fizinių asmenų bankroto procesams, pareiškėjo nuomone, yra iškreipiamas ir fizinio asmens bankroto bylos iškėlimo prielaidų vertinimas. Pareiškėjo teigimu, baigus fizinio asmens bankroto procesą nenurašomi skoliniai įsipareigojimai turi būti žinomi jau mokumo atkūrimo plano sudarymo metu, nes jame nustatoma, kokia tvarka kreditorių reikalavimai yra tenkinami. Atsižvelgiant į tai, nuostata, kuria keičiamas FABĮ 29 straipsnio 7 dalyje nustatytas nenurašomų kreditorių reikalavimų sąrašas, turėtų būti taikoma tik naujiems, po jos įsigaliojimo pradėtiems bankroto procesams. Priešingu atveju ne tik pažeidžiamas iš teisinės valstybės principo kylantis draudimas suteikti įstatymams atgalinio veikimo galią, akivaizdžiai pabloginama bankrutuojančio asmens padėtis, bet ir pažeidžiami teisinio aiškumo ir tikrumo reikalavimai.
Posėdžio tiesioginę transliaciją galima stebėti internetu, Konstitucinio Teismo svetainėje paspaudus nuorodą www.lrkt.lt
Visą prašymo tekstą galima rasti Konstitucinio Teismo svetainėje, žr. https://lrkt.lt/~prasymai/11_2023.htm.