Europos Sąjungos finansinė parama: Paramos paraiškoje gali būti deklaruojami tik tie žemės ūkio veiklai naudojami plotai, kurie Valdų registre įregistruoti, kaip paraišką teikiančio asmens žemės ūkio valdos dalis.
Pareiškėjas kreipėsi į teismą, prašydamas panaikinti Nacionalinės mokėjimo agentūros sprendimą, kuriuo iš pareiškėjo susigrąžinama dalis jam išmokėtos paramos už paraiškoje deklaruotus plotus, kurių valdymo teisės pareiškėjas negalėjo pagrįsti. Paramą administruojanti institucija laikėsi pozicijos, kad pareiškėjas paramai gauti negalėjo deklaruoti plotų, kurie paraiškos pateikimo metu valstybinės žemės nuomos sutartimis bei leidimais laikinai naudotis buvo suteikti valdyti pareiškėjo sutuoktinei.
Šiomis aplinkybėmis teismas akcentavo, kad siekiant užkirsti kelią pareiškėjams piktnaudžiauti kitų asmenų žeme, Lietuvoje teisiniu reguliavimu yra įtvirtintas paraiškoje deklaruojamų žemės ūkio naudmenų, sudarančių pareiškėjo žemės ūkio valdą, įregistravimo reikalavimas. Siekdamas gauti paramą už žemės ūkio naudmenas, pareiškėjas paraiškoje ne tik privalo visus savo žemės ūkio veiklai naudojamus ir jo valdomus vienetus (netgi tuos, už kuriuos neprašo skirti paramos) deklaruoti paramos paraiškoje bei juose visuose užtikrinti kompleksinės paramos reikalavimų laikymąsi, bet ir būti juos įregistravęs viešame Valdų registre, būtent kaip savo (ar kartu su valdos nariais, partneriais valdomos) žemės ūkio valdos duomenis. Draudimas tam pačiam asmeniui būti daugiau nei vienos valdos nariu leidžia išvengti tokių pažeidimų, kaip tų pačių žemės ūkio naudmenų plotų nurodymas skirtingų ūkininkų valdose. Žemės ūkio naudmenų valdymas paramos administracinių teisinių santykių srityje pirmiausia apibrėžiamas per žemės ūkio naudmenų įregistravimą konkretaus paramos prašytojo, kaip valdos valdytojo, valdoje ir tik po to vertinant toje valdoje įregistruotų atskirų žemės ūkio naudmenų plotų valdymą civilinių teisinių santykių (nuosavybės, nuomos ar panaudos) aspektu. Todėl Nacionalinė mokėjimo agentūra pirmiausiai turi patikrinti, ar paraiškoje deklaruoti plotai yra įregistruoti Valdų registre konkretaus paramos prašytojo, kaip valdos valdytojo valdoje, o nustačiusi, kad tokie plotai į šią valdą nėra įtraukti, negali už juos skirti paramos.
Nagrinėtoje byloje nustačius, kad pareiškėjo sutuoktinė nebuvo pareiškėjo žemės ūkio valdos narė, nes buvo įregistravusi atskirą žemės ūkio valdą, taip pat kad pareiškėjo sutuoktinė pati kasmet teikė paraiškas paramai gauti, o jai išnuomoti bei laikinai suteikti naudotis žemės ūkio plotai nebuvo įregistruoti pareiškėjo valdomoje žemės ūkio valdoje, padaryta išvada, jog parama už šiuos plotus pareiškėjui negalėjo būti skiriama ir mokama, todėl susigrąžinta pagrįstai.
Sprendžiant byloje kilusį ginčą vadovautasi Europos Sąjungos reglamentų, nustatančių bendros žemės ūkio politikos finansavimo taisykles, nuostatomis bei su jų aiškinimu susijusia Europos Sąjungos Teisingumo Teismo praktika.
Administracinė byla Nr. eA-580-602/2024.