Rinkimai: siekiant sprendimo neregistruoti asmens kandidatu rinkimuose galiojimo laikino sustabdymo, turi būti vertinamos bendrosios reikalavimo užtikrinimo priemonių taikymo sąlygos bei ypatinga viešojo intereso svarba rinkimų teisiniuose santykiuose.
Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT) 2024 m. gegužės 31 d. netenkino pareiškėjos prašymo taikyti reikalavimo užtikrinimo priemonę ir laikinai sustabdyti Vyriausiosios rinkimų komisijos (VRK) sprendimo, kuriuo nuspręsta neregistruoti pareiškėjos kandidate rinkimuose į Europos Parlamentą (Sprendimas) galiojimą.
VRK priėmė Sprendimą, nes pagal Rinkimų kodeksą pareiškėja negali būti renkama, kadangi ji yra nebaigusi atlikti teismo paskirtos baudžiamojo poveikio priemonės. Pareiškėjos skundas dėl Sprendimo panaikinimo ir VRK įpareigojimo įregistruoti pareiškėją kandidate rinkimuose į Europos Parlamentą buvo priimtas, LVAT taip pat nusprendus kreiptis į Konstitucinį Teismą dėl atitinkamų Rinkimų kodekso nuostatų atitikties Konstitucijai.
Pareiškėja LVAT pateikė prašymą taikyti reikalavimo užtikrinimo priemonę sustabdyti Sprendimo galiojimą iki galutinio sprendimo byloje priėmimo. Pareiškėja teigė, jog nesustabdžius Sprendimo galiojimo ir vėliau jį pripažinus prieštaraujančiu Konstitucijai, būsimo teismo sprendimo įvykdymas byloje taptų beprasmis, ji patirtų didelių nuostolių, taip pat nukentėtų viešasis interesas.
LVAT, išnagrinėjęs pareiškėjos prašymą, nusprendė, jog pareiškėja nenurodė aplinkybių, sudarančių reikalavimo užtikrinimo pagrindą, ir nepateikė šias aplinkybes patvirtinančių įrodymų. Pareiškėja savo prašyme neatskleidė, kokie padariniai gali kilti, jei pareiškėjos prašoma reikalavimo užtikrinimo priemonė bus taikoma, taip pat, kokie padariniai gali kilti, jei jos prašoma reikalavimo užtikrinimo priemonė nebus taikoma. Laikinai sustabdžius Sprendimo galiojimą, pareiškėja ir toliau būtų neįregistruota kandidate, taigi reikalavimo užtikrinimo priemonės taikymas nelemtų pareiškėjos galimybės dalyvauti šiuose rinkimuose. Klausimas dėl VRK įpareigojimo įregistruoti pareiškėją kandidate rinkimuose į Europos Parlamentą bus sprendžiamas nagrinėjant bylą iš esmės.
LVAT, įvertinęs tai, jog rinkimai į Europos Parlamentą vyks 2024 m. birželio 9 d., o Konstitucinis Teismas dar nėra išsprendęs LVAT pateikto prašymo priėmimo klausimo, akcentavo, jog bylą išnagrinėjus iš esmės ir teismui priėmus pareiškėjai palankų sprendimą, pareiškėjai kilusių neigiamų pasekmių pašalinimas iš tiesų gali būti neįmanomas ar sudėtingas. Galima žala ir pareiškėjos galimi materialiniai nuostoliai, atsiradę dėl Sprendimo priėmimo, iš esmės gali būti atlyginami įstatymų nustatyta tvarka. Taip pat atkreipęs dėmesį į viešojo intereso svarbą sprendžiant dėl Sprendimo galiojimo laikino sustabdymo, LVAT nusprendė, jog pareiškėjos prašoma taikyti reikalavimo užtikrinimo priemonė nėra proporcinga priemonė viešojo intereso požiūriu.
Administracinė byla Nr. R-26-822/2024.