Pilietybė: Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT) 2025 m. vasario 17 d. nutartimi tenkino pareiškėjo prašymą ir sustabdė administracinės bylos nagrinėjimą iki Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas išnagrinės kito teismo nutartyje suformuluotą paklausimą Konstitucinio Teismo byloje Nr. 1/2025.
Byloje nagrinėjamas ginčas dėl Lietuvos Respublikos Prezidento 2024 m. kovo 7 d. dekreto Nr. 1K-1565, kuriuo buvo nuspręsta, jog pareiškėjas J. K. netenka išimties tvarka suteiktos Lietuvos Respublikos pilietybės Pilietybės įstatymo 24 straipsnio 10 punkto pagrindu. Pirmosios instancijos teismui atmetus pareiškėjo skundą, LVAT nagrinėjamas pareiškėjo apeliacinis skundas. Pareiškėjas 2024 m. gruodžio 20 d. LVAT pateikė prašymą stabdyti bylos nagrinėjimą iki Konstitucinis Teismas įvertins Pilietybės įstatymo (24 str. ir 30 str.) atitiktį Konstitucijai.
LVAT pažymėjo, jog kitoje administracinėje byloje, taip pat sprendžiant dėl Lietuvos Respublikos Prezidento dekreto, kuriuo asmeniui buvo atimta Lietuvos Respublikos pilietybė, vadovaujantis Pilietybės įstatymo 24 straipsnio 10 punktu ir 30 straipsnio 1 dalies 6 punktu, buvo kreiptasi į Konstitucinį Teismą su prašymu ištirti: 1) ar Lietuvos Respublikos pilietybės įstatymo 24 straipsnio 10 punkte įtvirtintas teisinis reguliavimas, pagal kurį Lietuvos Respublikos pilietybės netekimo pagrindai taikomi tik tiems dvigubą (dauginę) pilietybę turintiems Lietuvos Respublikos piliečiams, kuriems Lietuvos Respublikos pilietybė suteikta išimties tvarka, neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 29 straipsniui, Lietuvos Respublikos Konstitucijos preambulėje įtvirtintam teisinės valstybės principui; 2) ar Lietuvos Respublikos pilietybės įstatymo 30 straipsnio 1 dalies 6 punkte įtvirtintas teisinis reguliavimas, pagal kurį Respublikos Prezidentui pavedama priimti sprendimus dėl išimties tvarka suteiktos Lietuvos Respublikos pilietybės netekimo, atitinka Respublikos Prezidento, kaip Lietuvos valstybės vadovo ir politinės vykdomosios valdžios institucijos, konstitucinį statusą ir neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 77 straipsnio 1 daliai, 84 straipsnio 21 punktui, Lietuvos Respublikos Konstitucijos preambulėje įtvirtintam teisinės valstybės principui; 3) ar Lietuvos Respublikos pilietybės įstatymo 24 straipsnio 10 punkte įtvirtintas teisinis reguliavimas ta apimtimi, pagal kurią Lietuvos Respublikos pilietybės netenkama, jei asmuo viešai reiškia palaikymą valstybei, keliančiai grėsmę Lietuvos Respublikos ir (ar) kitų Europos Sąjungos valstybių narių ir (ar) jų sąjungininkų saugumo interesams, tačiau tai nekelia grėsmės Lietuvos Respublikos saugumo interesams, neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos preambulėje įtvirtintam teisinės valstybės principui teisėto tikslo, reguliavimo kokybės ir proporcingumo aspektais.
Konstitucinio Teismo pirmininko potvarkiu Nr. 2B-1 (byla Nr. 1/2025) Konstituciniame Teisme jau yra priimtas kito teismo prašymas dėl nagrinėjamoje byloje taikomų Pilietybės įstatymo nuostatų. Įvertinęs šias aplinkybes, LVAT nusprendė, jog atsižvelgiant į tas pačias administracinėse bylose taikytas teisines normas, kuriuos bus tikrinamos Konstituciniame Teisme, siekiant užtikrinti visapusišką šios administracinės bylos išnagrinėjimą, tikslinga administracinės bylos nagrinėjimą atnaujinti iš esmės ir administracinę bylą sustabdyti iki tol, kol Konstitucinis Teismas išnagrinės kito teismo nutartyje suformuluotą paklausimą.
Administracinė byla Nr. eA-1142-556/2025